Ik heb een manier die prettig werkt voor mij en mijn klanten. Zodra u contact met mij opneemt zullen we vrijwel altijd op de onderstaande manier te werk gaan:
Wat is channel marketing?
Channel marketing (ook wel dealer marketing, reseller marketing of trade marketing genoemd) is een begrip in de marketing en betekent dat andere partijen (bedrijven of individuen) uw product of dienst verkopen...
Vaak zijn deze partijen gespecialiseerd in de producten of diensten die u levert. Uw producten of diensten worden via deze ‘channel partners’ vermarkt richting eindklanten. Dit maakt het lastig voor u om uw producten of diensten goed te vermarkten. Maar deze channel partners zijn van groot belang voor uw organisatie en omzet. Uw partners zorgen ervoor dat uw product of dienst ook daadwerkelijk verkocht wordt en vaak leveren zij ook de service voor uw product of dienst.
Channel partners zijn vaak MKB bedrijven die niet de tools, skills, resources of know-how bezitten om digitale campagnes op te zetten. Als uw organisatie werkt met een indirect lokaal verkoopkanaal mist u kansen doordat uw channel partners weinig tot geen lokale zichtbaarheid hebben. Binnen Google groeit ‘local search’ (lokale zoekopdrachten) ongeveer 400% per jaar. Dan hebben we het nog niet eens over de groei van alle andere marketingkanalen waar uw eindklanten gebruik van maken! Als u niets met channel marketing doet op dit moment is dat een gemiste kans voor uw organisatie. Maar hoe kunt u met uw organisatie het beste omgaan met lokale digitale marketing? Hoe zorgt u ervoor dat uw producten of dienst goed verkocht worden via uw channel partners?
De sleutel tot succes bij Channel Marketing
De sleutel tot het succesvol inzetten van channel marketing is een wederzijds belang voor u en uw partners. Uw organisatie werkt waarschijnlijk met lokale partijen die uw producten of diensten verkopen. Dit kan zijn nationaal, een channel partner per land, of zelfs regionaal, een channel partner per regio in een of meerdere landen.
Het wederzijds belang van uw organisatie en uw partners maakt het interessant om actief te gaan werken met channel marketing. Channel marketing is een manier voor u en uw partners om elkaar te helpen hetzelfde doel te bereiken: meer verkopen en / of mensen helpen. Als u niet over de middelen beschikt om zelf te verkopen, kan channel marketing met de juiste partners helpen.
Naast het wederzijds belang is het vaak het geval dat eindklanten úw organisatie (merk) goed kennen. Alleen vaak is de lokale partner de partij waar uw producten of diensten afgenomen kunnen worden. Uw partner kan namelijk de eindklant goed adviseren over uw product of dienst en uw partner levert de service.
De sleutel tot succes van channel marketing is vaak dat de naamsbekendheid van uw organisatie in positieve zin gebruikt wordt in combinatie met de lokale naamsbekendheid van uw partners. Kortom. de kracht van channel marketing is het wederzijds belang en de naamsbekendheid van uw organisatie. Dit kan op een slimme manier vermarkt worden in uw (digitale) advertenties met als doel leadgeneratie / sales voor partners.
Schaalbaarheid en personalisatie van groot belang binnen channel marketing
Aangezien channel marketing vaak gaat over meerdere partners in verschillende locaties is schaalbaarheid bij het opzetten van lokale digitale campagnes binnen de marketing kanalen van groot belang. Daarnaast is het vaak zo dat bepaalde partners misschien toegevoegd moeten worden of juist stoppen. Dit moet allemaal op een goede manier en tijd efficiënte manier geregeld kunnen worden.
Hier heb ik een unieke werkwijze ontwikkeld die schaalbaar is voor uw organisatie, voor uw partners en toepasbaar is in vrijwel alle online marketingkanalen. Het is van belang om te werken met één bestand van actieve partners en dit te verrijken met zaken die van belang zijn voor diverse marketing kanalen. Dit bestand kan vervolgens met de keuze van de juiste tools op een schaalbare manier ingezet worden in de diverse marketing kanalen. Kanalen waar ik dit voor heb gerealiseerd zijn Search, Display, YouTube, Facebook, Instagram en Pinterest.
Naast de schaalbaarheid van de marketingkanalen is de schaalbaarheid van landingspagina’s van belang. Je wilt ook hier op een efficiënte manier omgaan met verschillende partners. De kunst is om te werken met één landingspagina die dezelfde content bevatten maar die dynamische elementen bevat zoals de naam van de channel partner, logo, openingstijden, telefoonnummers, emailadressen. Dat brengt ons bij hetgeen wat nog meer van belang is naast schaalbaarheid: personalisatie.
De schaalbaarheid is van groot belang maar ook zeker is het belangrijk om in de advertenties het wederzijds belang terug te laten komen. Dit doe ik door naast gebruik te maken van de naamsbekendheid van uw organisatie de lokale dealer te benoemen in de advertenties, ook wel personalisatie genoemd. Op die manier maak ik de advertenties gepersonaliseerd per channel partner. Zo benutten we zowel de naamsbekendheid van uw organisatie als de lokale naamsbekendheid van uw channel partners.
Distributie van leads naar de channel partners
Als de campagnes eenmaal live staan, kunnen potentiële eindklanten in contact komen via uw landingspagina’s met de lokale channel partners. Maar waar komen de leads binnen en hoe worden deze gedistribueerd naar uw lokale channel partners. Dit zijn belangrijke vragen waar een antwoord op geformuleerd moet worden. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor middels verschillende tools. Afhankelijk van de systemen waar uw organisatie mee werkt adviseren wij welke tools hiervoor geschikt zijn.
Merken waar ik voor werk
Werkwijze voor nieuwe klanten
Vrijblijvende kennismaking
Een digitaal bakje koffie om elkaar te leren kennen.
01
Doelen bepalen
De doelen zijn de basis van de marketing strategie: bedrijfsdoelen, commerciële doelen, marketing doelen.
02
Marketing strategie
De marketing strategie wordt vastgelegd in een marketing plan.
03
Planning
Vervolgens bepalen we in het marketing plan een stappen plan per discipline en een planning.
04
Implementatie
Als het marketing plan akkoord is, gaan we het marketing plan daadwerkelijk vormgeven.
05
Livegang
We bepalen samen de livegang van de nieuwe marketing strategie en campagnes.
06
Beheerfase
Als alles live staat gaan we over op het beheren en optimaliseren van de marketing campagnes.
07
Waarom kiezen bedrijven voor mij?
- Award winning
- Meer dan 10 jaar ervaring
- Ondernemend
- Pro-actief
- Betrouwbaar
- Betaalbaar
- Groot netwerk senior specialisten