Skip to main content

Online marketing strategie

Een online marketing strategie is een plan wat geschreven is om online marketingkanalen te beschrijven en te verbinden met elkaar om uiteindelijk de marketingdoelen van uw organisatie te behalen...

Wat staat er in een strategisch online marketing plan?

1

Online doelstelling

Dit kan een omzet doelstelling zijn, maar het kan ook een awareness doelstelling zijn. Of misschien wilt uw organisatie meer leads converteren naar klanten of wilt uw organisatie de CLV (Customer Lifetime Value) verhogen.
2

Doelgroep

Uw klanten laten uw organisatie draaien. Daarom is het van groot belang dat u en uw organisatie jullie klanten goed weten te herkennen. Belangrijke vragen die hierbij gesteld kunnen worden: Wie is uw klant, wat zijn de verantwoordelijkheden, hoe gaat de besluitvorming van uw klant, welke media consumeert uw klant, wat zijn problemen waar uw klant tegenaan loopt, wat wil uw klant, wat uw klant zijn eisen en criteria?
3

Online propositie

Een belangrijk aspect van een online marketing strategie is uw online propositie. Hier kunt u allereerst een concurrentie analyse doen op de propositie van andere online organisaties in uw branche. Belangrijke vragen: Waarin is uw organisatie onderscheidend? Wat zijn de USP’s (Unique Selling Points)? Wat is de kernboodschap van uw organisatie?
4

Data

Data is een onderdeel van het online marketing plan omdat data de basis vormt voor het nemen van besluiten in de toekomst. Het vormt daarnaast de input voor diverse algoritmes van de verschillende advertentieplatformen. Het is daarom van belang dat er goed gekeken gaat worden naar de data en of de data die nu verzameld wordt correct is.
5

Online kanalen

Een van de belangrijkste onderdelen van uw online marketing strategie is het onderdeel voor online kanalen. Hierbij zal er gekeken moeten worden naar de customer journey. Dit wordt vaak opgehangen aan het STDC-model (See, Think, Do, Care). Voorbeelden van online kanalen zijn: SEA, SEO, Social, Marketplaces, Email. Vervolgens is het wenselijk om per kanaal ook een deepdive en strategie uit te werken.
6

Planning

Planning is het onderdeel in het plan waarbij er gekeken gaat worden naar de looptijd en de tijdsinvestering voor implementatie van de online marketing strategie. Daarbij zal er een planning moeten zijn per kanaal wat ingezet en geconfigureerd moet gaan worden.
7

Budget

Budget is het onderdeel waarin uitgewerkt wordt welk budget uw organisatie nodig heeft per maand of per jaar en per kanaal. Dit kan een advertentiebudget zijn, budget voor externe tooling of externe partijen die ingehuurd moeten worden om bepaalde onderdelen uit het plan te regelen.
8

Prognose

Vaak wordt de prognose vergeten door organisaties. Dit terwijl dit extra body kan geven aan de online marketing strategie en de prognose kan er voor zorgen dat er belangrijke DMU’s uit uw organisatie ook zien wat er tegenover de investering staat.
× Hoe kan ik je helpen?